theluxuriousmama.se

Att komma i form efter förlossningen

Första promenaden efter en förlossning kan kännas väldigt påfrestande och tungt i kroppen. Detta är såklart individuellt och beror på hur både graviditeten och förlossningen har varit för mamman. Att komma i form efter en förlossning innebär inte att man ska springa till första bästa jobb efter förlossningen. Det handlar först och främst om lugna promenader och att återhämta sig de första tre månaderna. Under den här tiden kan man också träna bäckenbotten genom att göra olika övningar. Det handlar alltså först och främst om läkning av kroppen och att landa efter det omtumlande som faktisk en förlossning innebär. Efter några månader så är kroppen redo för lite mer ansträngande träning och det som är viktigt att tänka på den första tiden är att stärka kroppen. Exempelvis så brister magmusklerna under en graviditet och dessa behöver lite extra uppmärksamhet under de första månaderna. På sajten mammafitness.se så har fembarnsmamman Olga Rönnberg specialiserat sig på träning för just nyblivna mammor. Där kan man köpa en tre månaders eller mer PT-online tjänst och där av få skräddarsydda tips om kost och träning för just dig. För alla har vi ju olika förutsättningar från början, vissa kanske inte alls har gått upp så mycket under graviditeten medan andra har gått upp jättemycket. Vissa kanske har en bra grundtränad kropp och har lättare att komma tillbaka medan andra kanske inte har tränat alls i hela sitt liv. Målet med träningen är att jobba tillbaka de muskler som försvagats under graviditeten och få hjälp med kosten för dem som behöver tappa några mammakilon.

Fem minuter om dagen räcker

Att komma i form efter en förlossning handlar alltså inte om att vi ska få snygga kroppar utan det handlar först och främst om att träna kroppen så att den orkar med allt som ett liv inne bär. Få upp flåset igen, träna core- musklerna som är så viktiga för kroppens hållning. En sund träningslivsstil har man nytta av livet ut och hjälper till att undvika skador och få ryggproblem i framtiden. För vi ska ju dras med våra kroppar ett helt liv och då gäller det att hålla i gång. Det finns också klasser där man kan ta med sina bebisar när man tränar, och gym som har barnvakter. Det mesta går att lösa om det skulle vara problem med barnvakter. Det funkar ju också, såklart, ypperligt att ta med sig barnvagnen och gå ut på långpromenader. Extra effektivt är det om du drar barnvagnen upp och ner för en liten brantare backe upprepade gånger, då tränar du nämligen hela kroppen men med extra fokus på mage, rumpa och lår. En annan ultimat träningsövning är plankan som tränar upp dina skadade magmuskler inifrån och ut, övningen som är statisk tränar hela kroppen med mest fokus på bål och rygg. En perfekt övning för att stärka upp hela kroppen och att träna upp en post graviditetkropp. Fem minuter om dagen räcker och det har alla tid med.